Reportage från VR Park Dubai och Starbreeze

2018-03-10

VR Park Dubai – ett viktigt steg för Starbreeze!

För en vecka sedan berättade vi att Stockaboo skulle ned till VR Park Dubai och hälsa på Starbreeze. Nu har Mathias och Christopher varit där! VR Park Dubai öppnade den 1 mars och är den första nöjesparken i sitt slag, där samtliga attraktioner är VR-baserade. Det finns 18 attraktioner totalt och av dessa är Starbreeze inblandade i åtta. Vi provade givetvis samtliga av Starbreezes stationer och även de flesta andra. Vi kommer återge våra tankar om de olika upplevelserna i den här bloggposten. Fokus ligger förstås på de attraktioner som berör Starbreeze, men vi tar med de andra också, för att skapa en helhetsbild av VR Park Dubai.

Det är värt att nämna att vi har gjort detta på eget bevåg och inte på uppdrag av Starbreeze. Våra tankar och reflektioner är våra egna. Både Mathias och Christopher är i skrivande stund aktieägare i Starbreeze och har så varit i flera år. Båda har skrivit sina egna texter om de olika attraktionerna, så att ni får olika perspektiv. Mathias har provat StarVR tidigare och är mer gamer än Christopher som dessutom enbart har provat VR vid två tillfällen och då enklare varianter av den typ som brukar finnas i köpcenter.

Utöver att prova de olika attraktionerna träffade vi också representanter från ledningen i Starbreeze, som vi intervjuade. Bo Andersson Klint, Sebastian Ahlskog och Emmanuel Marquez fick svara på våra användares frågor. De intervjuerna kan ni inom kort se var och en för sig i sin helhet. Detsamma gäller den ihopklippta 15 frågor med Stockaboo-varianten som ni kommer kunna se här, där ni också kan se våra tidigare intervjuer med andra bolag. De kommer även att transkriberas och läggas upp här i bloggen, vilket kan ta några dagar. Vi har också ett videoreportage på gång, där vi klippt ihop ett urval av frågorna, ihop med några andra intervjuer och lite områdesbilder. Vi hade korta pratstunder med Almir Listo och Ann Charlotte Svensson från Starbreeze och även med Carl Armfelt, förvaltare av Swedbank Robur Ny Teknik och Starbreeze-entusiast. Den här bloggposten kommer uppdateras med länkar så fort klippen är färdiga!

Onsdag 7 mars var en mediadag där vi som var på plats fick genomföra intervjuer och vi fick också en rundtur i VR Park Dubai vilken inkluderade test av attraktionerna. Efter lunch hade vi fri tid att leka av oss och även prova de attraktioner som inte är relaterade till Starbreeze. Vi fick en rundtur tillsammans med investerarrepresentanter från Swedbank och Nordea. Anna Herbert (Global Director, VR Operations) visade oss runt och berättade engagerat om varje attraktion. Det var en mycket intressant och intensiv dag och representanterna från Starbreeze tog hand om besökarna på bästa tänkbara sätt! Något vi reflekterade över var hur stolt Bo Andersson Klint såg ut att vara. Han berättade engagerat om projektet och var intresserad av att höra hur vi upplevde parken.

Vår generella uppfattning av VR Park Dubai

Entrén är imponerande och ni har garanterat sett den florera i bilder på nätet. Det är en naturlig selfieplats, så den kommer säkerligen spridas bra i sociala medier.

Servicenivån är generellt extremt hög i Dubai och VR Park Dubai är inget undantag. Det är gott om personal och de hälsar en välkommen när man kliver in och förklarar hur varje attraktion går till på ett bra vis. Det de behöver jobba på är hastigheten i vilken de gör milkshakes i cafét. Vi tog en paus och fick vänta i 20 minuter innan vi fick våra milkshakes och då var det inte just någon kö till cafét. Med fler besökare på plats kommer det att bli ett problem. De ska dock öppna ytterligare ett café på det övre planet och detta är säkerligen något som kommer finslipas och flyta på bra.

Det är fri entré till VR Park Dubai. Biljetter till attraktionerna köper man i automater och man betalar antingen med kort eller kontanter. Priset är 100 AED (dirham) för silverpaketet och 200 AED för guldpaketet. En dirham är i dagsläget 2,25 SEK, så 225 kronor för silverpaketet och 450 kr för guldpaketet är de priser som gäller. I silverpaketet ingår 100 credits och varje attraktion kostar mellan 18 och 45 credits var. I guldpaketet får man sju attraktioner, så beroende på vilka man vill prova är detta betydligt mer prisvärt. Attraktionen Arena ingår även i silverpaketet utan att det dras några credits. Filmen Construct är också gratis. Mer om den längre ned!

Hygien är en fråga som kommer upp när man ska använda ett headset som massor av andra människor har haft på sig. Efter varje användning torkade de av kontaktytorna med bakteriedödande medel, så det kändes definitivt fräscht och bra.

Starbreezes olika attraktioner i VR Park Dubai

Här följer information och våra kommentar om de olika attraktionerna i VR Park Dubai. Främst de som är relaterade till Starbreeze, men även de andra. Varje upplevelse beskrivs först objektivt och sedan följer våra subjektiva kommentarer.

The Raft (HTC Vive)

I The Raft är man fyra personer som spelar tillsammans. Man står i ett rum, på ett öppet golv, med en ryggsäck innehållandes en dator som är kopplad till en HTC Vive på sig. Man håller en kontroll i varje hand. I spelet står man på en flotte som åker genom ett stort träsk. Det finns monster som ser ut som något från Stranger Things som attackerar en och målet är förstås att döda dessa. Det finns olika vapen att tillgå och även brandsläckare som man behöver använda för att släcka bränderna som uppstår i flotten när man spränger en fiende som befinner sig för nära flotten.

Upplevelsen är ungefär 10 minuter lång och har definitivt hög återspelbarhet eftersom det är co-op och man har möjlighet att lyckas olika bra varje gång man spelar. På väg in och ut mot själva spelytan går man igenom en uppbyggd variant av träsket. Det står modeller av monstren utplacerade, vilket ger bra möjligheter för fotografering och selfies ihop med dem.

Christophers kommentar

The Raft var det första spelet vi fick prova och min första riktiga upplevelse med VR. Det var stor skillnad mot sådant jag provat tidigare i köpcentrum, med dålig grafik och upplösning. Det blir förstås helt annorlunda när man är aktiv och spelar jämfört med att sitta i en berg-och-dalbanesimulator som är väldigt overklig. Jag kände verkligen fysiskt i kroppen hur flotten rörde sig framåt och när den svängde, fast jag stod stilla på ett golv. Grafiken och upplösningen var tillräckligt bra för att upplevelsen skulle vara bra och intensiv. Jag såg mina medspelare i spelet där de stod på riktigt i förhållande till mig i det rum vi var i. Något som skulle förhöja upplevelsen ännu mer vore högtalare i rummet i stället för hörlurar, för då skulle man kunna kommunicera med varandra när man spelar. En mikrofon skulle också fungera.

Periferiseendet saknas med HTC Vive, så man måste vrida på huvudet rätt mycket för att uppfatta allt som sker. Med StarVR vore The Raft ännu bättre och det kommer i framtiden. Enligt Bo Andersson Klint tyckte Emaar att spelet var så pass bra redan nu att de krävde att det skulle lanseras med ett sämre headset direkt, i stället för att skjuta på releasen. Jag tycker att det är bra nog även med HTC Vive. Det var en riktigt rolig upplevelse som jag absolut skulle kunna tänka mig att prova igen! Ett highscore-board skulle öka återspelbarheten ännu mer.

Mathias kommentar

Här snackar vi en upplevelse som nästintill är perfekt. Fyra spelare på en liten yta och ändå springer man inte på varandra. Supersnyggt intro som exponerar Starbreeze och RED games när man börja glida ner över floden. Vive:s FOV (field of view) är en begränsning då man hela tiden behöver vrida på huvudet för att se om det brinner på båten. Raft är helt klart min favorit av upplevelserna. Kommunikation är där den fallerar då ljudet i hörlurarna överröstar ljudet i rummet, vilket gör att man inte kan kommunicera med varandra. För övrigt så var ljudbilden super i spelet. Mycket stor återspelbarhet!

Ape-X (StarVR)

Tänk er King Kong, fast i framtiden i Dubai. Du är en cybernetisk jätteapa (Big Mike) som klättrat upp i en skyskrapa och du måste försvara dig mot fiender som attackerar. Man står på en räfflad plattform invid en pelare som man kan gå runt och i spelet är denna pelare skyskrapan och robotapan går givetvis runt skyskrapan när spelaren går runt pelaren. StarVR är det som används och man har även två handkontroller som är stora cylindrar som man för in armarna i. Man håller i ett handtag längst fram där det också finns knappar för att skjuta med. Man kan också använda en sköld genom att korsa armarna och man kan slå i luften för att förgöra de fiender som är i närheten.

Christophers kommentar

Jag är inte helt bekväm med höga höjder och jag medger utan omsvep att jag drog ett rejält andetag och backade ett halvt steg när spelet startade. En kort stund kände jag att jag inte ville spela mer, men skärpte sedan till mig och bekräftade för mig själv att det inte är på riktigt. Det faktum att plattformen man står på är räfflad och att det är en liten förhöjning upp från golvet som man kan känna med fötterna gör upplevelsen rejält realistisk. Det är de små detaljerna som gör det! Jag såg till att ha ryggkontakt med pelaren under hela tiden jag spelade och tog små steg åt sidorna när jag gick runt den. Att höjdskräcken skulle visa sig så pass realistiskt i ett datorspel hade jag aldrig trott! Här finns möjlighet till KBT för att råda bot på diverse fobier skulle jag tro!

Innan man börjar får man stoppa händerna i varsin rejäl handkontroll som då föreställer apans armar. Med dessa kan man skjuta genom att trycka på knapparna, blockera skott genom att hålla upp armarna framför sig och även slå till fiender som är i närheten. Handkontrollerna är rejäla pjäser i metall, vilket tillför en hel del autenticitet jämfört med om de hade varit gjorda av plast. En nackdel dock är att man blir rätt trött i armarna mot slutet av att veva runt dem. Jag kan tänka mig att det blir riktigt jobbigt för barn och allmänt klent byggda människor och att det fråntar dem en del av upplevelsen. Lättare versioner är dock på gång fick vi höra. Att ha två olika att välja mellan vore bra!

Här märkte man också vilken enorm skillnad det är på StarVR och andra headsets. Periferiseendet är på plats och det förhöjer känslan rejält! Det hade varit riktigt kul att prova The Raft med StarVR, vilket skulle förhöja upplevelsen ytterligare. StarVR sitter bekvämt, men ibland störs man lite av kabeln, även om lösningen med att den är kopplad uppifrån fungerar helt ok. Ett trådlöst headset med dessa specifikationer vore fantastiskt bra, men det är bara ett mindre störningsmoment som det är i dag.

Mathias kommentar

Ytterligare en favorit! Här luras alla sinnen. Höjden kändes fast man stod på marken och jag tror vi alla tryckte oss mot pelaren som var bakom ryggen. Den gav oss en falsk känsla av säkerhet. Handkontrollernas storlek gör att man känner sig som en Big Mike, dock kändes den nuvarande versionen för tung. Man var ordentligt trött i armarna efter att kört denna upplevelse. Anna berättade att lättare kontroller var på gång och att det även kommer en mindre modell för barn.

The Mummy Prodigium Strike (StarVR)

StarVR används även här. Man sitter eller står i en plattform som rör lite på sig. I spelet flyger man helikopter och skjuter på zombier som rusar fram mot ens kollegor. Man ska försvara dem och en ambulans som kraschar. Plattformen har ett rör att ha fötterna på, som ska föreställa helikopterns ena med. Antingen sitter man ned eller så står man upp på meden och håller sig i taket med den ena handen och har automatgeväret i den andra. Grafiken är något sämre här, det märks att spelet är rätt snabbt framtaget, som fallet ofta är med spel baserade på filmer, men det är absolut tillräckligt bra för att inte förstöra underhållningsvärdet. Efter en stund får man hoppa ur helikoptern och stå på marken och spela.

Christophers kommentar

The Mummy Prodigium Strike blev en personlig favorit för mig! Det faktum att plattformen rör på sig förhöjer känslan av autenticitet rejält! Givetvis stod jag upp och höll mig i taket, för extra känsla av att vara en actionhjälte. Helst hade jag spelat i bar överkropp med en krigsmålning á la Rambo, men vi hade ett tidsschema att hålla, så jag kände att det inte var läge riktigt för sådana förberedelser. Nästa gång kanske.

Mathias kommentar

Här ska man skjuta undeads i massor! The Mummy är en shooterupplevelse, men vilken grej att sitta till en början i denna bur som vibrerar, för att sedan inse att man faktiskt kan ställa sig upp och hålla sig i taket och titta runt kanten och stå och skjuta på dessa undeads. I slutet av upplevelsen landar helikopter och man hoppar ut ur den och står på en kulle och skjuter som en galning på undeads. Själva spelupplevelsen tycker jag var så där, men från ett immersive VR-perspektiv med buren och vibrationerna får den toppbetyg.

John Wick Chronicles (StarVR)

Actionhjälten John Wick blir attackerad av vågor med fiender som kommer från alla håll och skjuter mot honom. Målet är förstås att döda dem alla. Även här används StarVR och man håller i en automatgevärsreplika. Det finns två banor att välja mellan. Antingen är man på en yacht eller så är man på ett hustak. Det finns ett VIP-bås som man kan spela i, så kan ens vänner stå och titta på som publik.

Christophers kommentar

Jag började med att spela ombord på båten och tyckte att spelet blev trist rätt fort. Det kommer våg efter våg av fiender som man mejar ned och själv så dör man inte, hur kass man än är. Spel som folk betalar för per gång kan i och för sig förstås inte vara för svåra. Om man skulle dö efter 30 sekunder och spelet vore slut så skulle man inte känna att man fått valuta för pengarna. Mathias tyckte att jag skulle prova hustaket också, så jag gjorde det på eftermiddagen och det var faktiskt mycket mer underhållande! Jag tyckte att The Mummy Prodigium Strike var så pass roligt att jag gissar att det delvis var det som gjorde att jag blev lite besviken på John Wick Chronicles, då jag spelade det direkt efter. Med ett highscore-board skulle återspelbarheten även här bli högre.

John Wick Chronicles var för övrigt den attraktion där jag upplevde att kabeln till StarVR störde mest. Det är inget stort störningsmoment dock.

Mathias kommentar

Yachten har jag testat förut (https://stockaboo.com/blogg/stockaboo-testar-starvr), så denna gång passade jag på att köra roof top-upplevelsen. Vilken skillnad! Jag tyckte att den upplevelsen slår yachten med hästlängder. Den är betydligt lugnare och man hinner uppfatta mer vad som händer. Båda har bra återspelbarhet.

The Walking Dead VR Outbreak (StarVR)

Flaggskeppet med inredda rum som skulle kunna ha varit med i tv-serien. En veterinärklinik med gott om detaljer såsom kroppar i liksäckar och blodstänk överallt. Varje rum innehåller ett antal rullstolar som man sitter i när man spelar. Givetvis är det StarVR som gäller och man får ett pumphagelgevär att skjuta med. I spelet blir man skjutsad av sin kompis och man får hålla utkik åt alla håll för att skjuta de zombier som dyker upp.

Christophers kommentar

Jag kunde svära på att rullstolen rörde sig på riktigt! Den var fastmonterad, så den rörde sig inte det minsta, men om jag inte hade vetat det så hade jag varit övertygad om att någon skjutsade runt mig i verkligheten medan jag spelade. Det är fascinerande hur lättlurad hjärnan är. Det här var en häftig VR-upplevelse, men som spel betraktat var det inte särskilt roligt. Det är förstås helt linjärt och det man gör påverkar egentligen inte utgången särskilt mycket. Jag skulle tro att spelet går till likadant även om man inte skulle avlossa ett enda skott.

Jag tycker dock att detta definitivt är ett måste att prova om man är på plats! Det är en upplevelse man gör en gång, återspelbarheten tycker jag är låg, men att åka till VR Park Dubai utan att prova The Walking Dead VR Outbreak vore väldigt dumt enligt mig. Jag skulle nog i och för sig faktiskt köra det igen om jag åkte dit om ett tag, men det är inget man gör två gånger vid samma besök.

Mathias kommentar

Så har man äntligen efter så många år fått testa denna upplevelse! Hela området där upplevelsen är utstrålar The Walking Dead. Jag gick runt och tittade på all rekvisita och bara log. Det är nog inget man ska ta in småbarn i. Här har man inte sparat på en krona. Detta är kvalitet.

Själva upplevelse är en mindre modifiering av den gamla originalupplevelsen från 2015. Det var sjukt: när rullstolen började rulla i upplevelsen så var jag 100 % säker på att jag själv rullade framåt (stolen stod fastnitad i golvet). Man rullas framåt och stannar på vissa ställen där man måste skjuta zombies för att man ska rulla vidare. Hela grejen var häftig som upplevelse, men kändes lite ”meh” när man väl var klar. Jag skulle nog inte köra denna upplevelse mer än en gång, då det inte finns något tävlingsmoment i denna upplevelse.

Geminose: The VR Carousel (Samsung Gear)

Denna riktar sig förstås till yngre barn. Det är ett runt litet rum med mjuka kuddar som besökarna går in i. Golvet snurrar sakta och i spelet åker man runt på en stor säng genom olika rum. Det påminner om kärlekstunneln på en nöjespark, där man sakta åker och tittar på fina saker. Sängen går på en räls och besökarna ser sig omkring i de olika rummen där en massa söta figurer spelar instrument och dansar. Vi såg barn som upplevde detta och de kröp omkring för fullt där inne och kände i luften framför sig.

Christophers kommentar

Okej, nu pratar vi kontraster. Det var rätt skönt att sätta sig i den virtuella karusellen på en bekväm kudde i några minuter efter alla intensiva upplevelser. Geminose: The VR Carousel är så sockersött att jag nästan fick diabetes, men jag kan tänka mig att barn i förskoleåldern måste älska detta! Om jag som vuxen blir uppslukad av olika VR-upplevelser, hur ska det då inte vara för ett litet barn? Det är förstås inte StarVR här, för det behövs inte och dessutom är det nog för tungt för små barn att ha på sig.

Det faktum att karusellen sakta snurrar förhöjer upplevelsen av att man faktiskt åker på den här sängen. För egen del så satt jag ju still och då fick jag vrida huvudet emellanåt för att se vad som hände, men de barn vi såg spela kröp omkring och snurrade runt och var aktiva, så det fungerar säkert alldeles ypperligt om man gör som det är tänkt. Det är en väldigt Disneylik känsla över det hela och det kommande spelet till Nintendo känns som en given succé för mindre barn.

Mathias kommentar

Så bespottad och så pang dyker det upp som en VR-attraktion. Sätt dig på en kudde, på med en Samsung Gear, sedan så åker man iväg i en berg-och-dalbana á la nyckelpigan på Gröna Lund. Här är det ingen action, utan allt är mjukt. En himla massa färger, blippande ljud, musik och  synintryck precis överallt. Det är gosiga figurer som hoppar och  vinkar och pratar. Det finns kistor som öppnar sig. Det är är helt, helt galet. Kan de få Switch-spelet att kännas så här så är det en blockbuster. En reflektion jag hade var att denna värld nog skulle kunna vara perfekt för ett plattformsspel typ Mario, Giant Sisters etc. Jag hoppas även att Starbreeze tillverkar plysch-djur då jag gissar att det kommer sälja massor. Ställ upp en merchandiseshop vid utgången av karusellen. Det kommer göra många fattiga! 😉

PAYDAY: The VR Heist (HTC Vive)

PAYDAY behöver förstås ingen större presentation. Här går man in i ett rum som är designad som en bank. Varje spelare går in i sitt eget bankvalv, som är designat som de är i spelet. Fyra spelare rånar en bank samtidigt, precis som i spelet till Steam och konsol, varifrån man hämtat den bana man spelar på här. Det är HTC Vive som gäller även här och man har då en kontroll i varje hand.

Christophers kommentar

Det här är givetvis kul! Spelet börjar med en tutorial, vilket är absolut nödvändigt för att man ska förstå hur det går till. Eftersom man är i varsitt rum finns det tyvärr inget sätt att kommunicera med sina lagkamrater, men det kommer att ändras i framtiden, vilket kommer att förhöja upplevelsen ännu mer. Jag tycker att det fungerade bra med handkontrollerna och jag tror att det skulle bli ännu roligare efter ett par gånger, då det sitter ordentligt. Här måste det komma upp en highscore-board, för det här spelet har riktigt hög återspelbarhet som det är, men givetvis vill man kunna stå med på en topplista, både individuellt och som lag. Bilden här nedan är ett foto av reklamen som rullade på den 60 meter breda skärmen ovanför isrinken.

Mathias kommentar

Detta är en specialdesignad version av Bank Heist: det är en förenklad version av Steamversionen. Även här användes Viven i stället för StarVR. Här saknade jag också kommunikationen mellan rummen, men detta var verkligen en jag-vill-spela-igen-upplevelse. Dock behöver de upp med tydliga leaderboards. Som kuriosa fick vi höra att dagen innan hade det varit ett gäng US marines i parken och de gav Payday VR betyget “The best battle simulator they ever had tested.”.

Construct (StarVR)

Nozon har skapat Construct, en kortfilm om robotar som arbetar på en byggarbetsplats. En robot ser något han inte skulle ha sett och det blir slagsmål. Tittaren står mitt i händelsernas centrum och har 360 graders vy över allt som sker och väljer helt själv vad hen tittar på. StarVR används här. Denna attraktion är gratis för besökarna av VR Park Dubai och håller hus i den delen som ser ut som en klassisk gammal biograf, där även The Mummy Prodigium Strike och John Wick Chronicles befinner sig. Filmen innehåller många klipp och man förflyttar sig snabbt mellan olika ställen på byggarbetsplatsen.

Christophers kommentar

Okej, jag hade inga höga förväntningar, utan tänkte att detta nog kommer bli lite trist i och med att det inte är någon interaktivitet, utan man bara är en passiv åskådare. Jag kan säga att det här var en av de attraktioner som imponerade mest på mig! Grafiken är fantastisk och man känner sig verkligen som att man är på plats. Tänk er första gången ni såg 3D-bio, det var rätt fränt då det blev en ny typ av upplevelse. Det här är något helt annat: ett mycket större steg upplevelsemässigt!

Construct är en kortfilm som i stort sett bara demonstrerar vad som går att göra med tekniken. Jag ser väldigt mycket fram emot kommande filmer som har mer handling och djupare story. Du kommer inte bara att se din favoritskådespelare framför dig utan nu plötsligt stå bredvid denna och höra hens röst från olika håll beroende på hur du vrider huvudet. Här finns det potential till häftiga upplevelser! Implementera då också dofter, som Bo pratade om, och det kommer kännas väldigt verkligt. Ett annat användningsområde jag ser är konserter. Tänk att ha möjligheten att stå på scenen precis bredvid Nergal och se hur det ser ut ur hans perspektiv när han spottar fejkblod på publiken! Nu utgår jag från att alla lyssnar på polsk bibelbrännarmetal. Inte det? Hm, ok… Tillbaks till VR Park Dubai!

Mathias kommentar

PresenZ, PresenZ, PresenZ, vilken film! Robotar som slåss i en fight som skulle göra vilken kampsportare som helst avundsjuk. Efter ett kort intro där huvud-roboten lämnar sin familj för att åka till sitt arbete kastas man in i en 360 graders actionfilm där man kan vrida och vända och utforska scenerna. Jag har aldrig upplevt något liknande! Tänk er att ni blandar en 360-video med ett par 3D-glasögon och sedan kan röra er lite i den världen, då har ni PresenZ.

Det var en riktigt häftig teknikdemo!

Övriga attraktioner

Vi provade inte precis allt, men nästan! Här följer våra kommentarer om de övriga attraktionerna i VR Park Dubai, för att ge er en helhetsbild. VR Park Dubai innehåller som sagt 18 olika attraktioner totalt varav åtta är relaterade till Starbreeze. SEGA Republic fanns tidigare på den plats där VR Park Dubai nu är. Några av de attraktioner som fanns då finns fortfarande kvar, men är uppdaterade med VR-funktionalitet.

Dubai Drone (Samsung Gear)

Det här är alltså en fysisk berg-och-dalbana, inne i ett köpcenter. Inga konstigheter om man är i Dubai, det finns ju trots allt även en fullstor hockeyrink och ett gigantisk akvarium och i ett av de andra köpcentren finns det en slalombacke… Det som är så speciellt med denna berg-och-dalbana är att man har ett VR-headset på sig medan man åker, vilket ger känslan av att man flyger helikopter mellan skyskraporna i Dubai.

Christophers kommentar

Jag gillar berg-och-dalbanor, men det här var något nytt. Man har ingen uppfattning överhuvudtaget om vad som sker i verkligheten, men det snurrar och har sig medan man svischar fram mellan höghusen i en helikopter. Berg-och-dalbanan i sig är förmodligen inte så häftig jämfört med Helix och Balder, men det här var riktigt roligt. VR-biten tillförde verkligen någonting! Denna rekommenderar jag för alla som gillar berg-och-dalbanor!

Mathias kommentar

Även jag gillar berg-och-dalbanor. När jag stod nedanför och tittade på denna upplevelse så tänkte jag att detta är ju klart på 30 sekunder. När jag väl åkte har jag ingen aning om hur lång tid det tog. Dock är det full action hela tiden. Det som jag inte gillade var den låga upplösningen och dåliga grafiken på Samsung Gear. All 3D kändes väldigt lam. Högre upplösning och bättre 3D-grafik så är detta en 10-poängare. VR och berg-och-dalbanor är en superkombination då du kan ändra åkupplevelse utan att bygga om banan.

VR Bus (HTC Vive)

I VR Park Dubai kan du sätta dig i en turistbuss och välja vilken känd storstad du vill åka genom i en guidad tur.

Christophers kommentar

Vi åkte genom Dubai. Det var något tekniskt krångel som gjorde att en settingsskärm dolde bilden först, men när vi sade till startade de om det hela och det fungerade bra efter det. Ja, vad ska man säga? Det är en 360 gradersfilm och man kan se sig omkring medan man åker buss och båt och en guide berättar om det man ser. Varken mer eller mindre. Det här kan man lika gärna göra hemma med ett enkelt VR-headset. Det kan iofs vara en skön paus mellan de mer intensiva attraktionerna.

Mathias kommentar

Detta är en platt 360-video där man sätter sig i en buss och får en 360-film uppspelad framför sig. En av de sämsta upplevelserna. Contentet var dessutom outdated och information som sades var felaktig om Dubai.

Dune Bash (Samsung Gear)

Här sätter man sig i en offroadbil som åker våldsamt över sanddyner i öknen och givetvis blir det problem, så man måste fly från gigantiska spindlar och dylikt. Bilen man sitter i rör på sig rätt mycket för att förstärka känslan.

Christophers kommentar

Denna attraktion påminner en hel del om de som man kan prova i diverse köpcenter. Taskig grafik och man studsar runt lite. Lägg inte era credits på denna, för ni kan få en liknande upplevelse i Mall of Scandinavia. Efter att ha provat de andra attraktionerna faller denna platt. Om man inte har provat VR förut dock och är i Mall of Scandinavia eller någon annanstans där de har något liknande så tycker jag absolut att det är värt att prova. I VR Park Dubai är däremot denna inte värt det, utan lägg era credits på de andra attraktionerna. Jag måste dock medge att jag trodde att bilen faktiskt åkte iväg i början, men den känslan försvann snabbt.

Mathias kommentar

Jag gillade denna ride. Ut på sanddyner i ett hiskeligt tempo. Även här trodde jag att man åkte iväg i början. Dock tappade man den känslan efter ett relativt kort tag och man skakades bara om. Men jag tyckte det var en kul upplevelse.

Plummet

Här har de alltså ytterligare en karusell som står kvar i VR Park Dubai efter SEGA Republic, som de har piffat till med VR. Man sitter fastspänd i en stol som är längst ut på en arm som snurrar runt sin egen axel och även roterar ytterdelen där stolarna finns 360 grader samtidigt. En klassisk karusell på nöjesparker. I skärmen ser man Dubai, som man hoppar ut över från ett flygplan. Det är en fallskärmssimulator helt enkelt.

Christophers kommentar

Det blir bara min kommentar, för vissa ville inte åka den här. 😉 Jag är ju som sagt lite höjdrädd, men här ser man ju inte vad som händer i verkligheten, så jag är lyckligt ovetande om hur läskigt det var. Man hoppar ut ur flygplanet och förs med vinden mellan skyskraporna. Det var behagligt och rätt mysigt faktiskt. Man känner ju fartvinden när det hela snurrar och man ser ut över Dubai. Man faller på ett sätt som känns naturligt med hur man rör sig i karusellen. Den här gillade jag, men många vågade inte åka den. Det är bra att det finns något som ses som lite mer hardcore av vissa besökare.

RobocomVR

Här sitter man i en podd som rör sig i alla riktningar. Man håller i en dubbelfattad joystick som styr ens rymdskepp, både upp och ned och åt sidorna. Det finns också avfyrarknappar på dem, en för kulsprutan och en för att skjuta missiler. Man snurrar runt och skjuter på allt som rör sig och blir nog rejält yr i huvudet om man har anlag för det.

Christophers kommentar

Det här var kul, man rör sig ordentligt när man spelar och det känns som att det går fort. Helt klart en attraktion i min smak! Jag förstod aldrig riktigt vilka rymdskepp som var fiender och vilka som var på min sida, så jag sköt på allt. Här vore det också kul med en highscore-board, vilket skulle öka återspelbarheten.

Mathias kommentar

Wow, in i cockpit, sätt dig i en turret, bli en rymdpilot! Här snurrades man! Jag sköt på allt som rörde sig och hade väldigt lite koll på exakt vad som hände. Största minuset var att mitt headset och själva buren blev felkalibrerade så jag var tvungen att vrida på huvudet för att se framåt. Jag borde ha avbrutit och startat om, men var så inne i spelet och snurrade runt. Denna var kul men de måste få ordning på att operatörerna ser att det är felkalibrerat.

Burj Drop (Samsung Gear)

Den tredje fysiska karusellen som finns kvar. Tänk er en blandning mellan uppskjutet och fritt fall, där man åker upp och ned flera gånger. Man åker inte hela vägen varje gång, så man vet inte när det vänder. Det man ser i VR är att man är en fönstertvättare som befinner sig väldig högt upp på en plattform. De vajrar som håller plattformen på plats går av, en efter en, så det blir ett våldsamt svingande och fallande.

Christophers kommentar

Okej, den här var totalt kass om jag ska vara ärlig. Det var extremt ryckigt och obehagligt och det gick knappt att förstå vad som hände. Det man ser framför sig hängde inte riktigt ihop med det som hände fysiskt, till skillnad från Dubai Drone och Plummet. Underhållningsvärdet var noll. Det var varken roligt eller otäckt, utan bara obekvämt.

Mathias kommentar

Nej, nej, nej, gör om, denna var inte kul alls! Upp, ner, skakas om, falla ner… Man fick ingen som helst uppfattning om vad som hände. VR-delen kändes inte som att den var en del av vad som verkligen hände. Här får de nog titta på att ändra upplevelsen.

Övriga attraktioner i VR Park Dubai

Det finns ytterligare några attraktioner i VR Park Dubai, som vi inte provade. Arena är gratis att besöka och är någon typ av fiktiv djurpark. VR Sports såg ut ungefär som Wii Sports, fast med VR då förstås. VR Balloon är helt enkelt en luftballongfärd i VR. Dessa var de enda attraktioner vi inte inte provade eller tittade närmare på.

Merchandise

När man lämnar VR Park Dubai går man igenom en butik med t-shirts, kepsar och liknande. Nästan allt där är relaterat till Starbreeze. Det är Payday och Walking Dead som dominerar totalt. Paydaysedlarna som ligger utspridda på hyllorna har de nog ett rejält lager av, för de lär försvinna när folk går förbi. 🙂 Mathias ville köpa en Walking Dead-t-shirt, men de var slut i hans storlek, vilket var lite klantigt. Å andra sidan var personalen extremt hjälpsam och erbjöd sig att fixa det genom att skicka en till honom. Servicenivån är som sagt på en helt annan nivå i Dubai!

Sammanfattning

VR Park Dubai är tveklöst en häftig anläggning och den första typen av nöjespark som är helt baserad på VR och som har såhär pass hög standard. Det vi märkte är att de attraktioner som Starbreeze är inblandade i sticker ut positivt och håller generellt hög kvalitet rakt igenom. Besökarantalet var som förväntat enligt de personer från Starbreeze vi pratade med. De har gjort en soft launch och parken är på sätt och vis ett experiment för framtiden. Den kommer att fortsätta att utvecklas och flera av de saker vi nämnde som förbättringsområden fick vi till svar att det redan är planerat att så ska bli. The Raft kommer att ha StarVR i framtiden och highscore-boards kommer att implementeras i flera av attraktionerna. Reklam för VR Park Dubai syns på samtliga skärmar i Dubai Mall förutom den gigantiska skärmen som sitter vid akvariumet. Vi såg till exempel reklam för PAYDAY på skärmen som finns ovanför hockeyrinken. En hockeyrink är 60 meter lång och skärmen är lika lång som rinken. Vid samtliga informationsdiskar fanns det infoblad om VR Park Dubai. Något som saknades var vägbeskrivningar till VR Park Dubai på de skyltar i varuhuset som berättar var olika saker ligger, så man fick följa direktionerna till biografen. Antagligen kommer de att uppdateras inom kort.

Det är klasskillnad på StarVR och övriga headset. HTC Vive är absolut inte dålig, men att ha fullt periferiseende åt sidorna höjer upplevelsen markant. Dels för att man blir mer uppslukad av den värld man är i, men också för att man inte behöver vrida på huvudet lika mycket. Varje gång man tog av sig sitt headset kändes det som att det tog några sekunder innan man hade registrerat var man är någonstans. Immersive (uppslukande) är ett snudd på uttjatat begrepp som nämns i samband med VR, men det passar väldigt bra in på flera av de attraktioner i VR Park Dubai som vi provade. Ingen av oss upplevde något illamående eller andra negativa effekter, men man var lite mör i nacken efteråt. Nu hade vi förvisso en väldigt intensiv dag med många attraktioner på kort tid. Det var inget som störde oss under tiden vi spelade. Hygienlösningen med att de spritar varje headset efter varje användning känns fräsch och praktisk. Det är nog en smidigare lösning än att ha någon form av engångsmasker, som dessutom skulle innebära en något större kostnad.

Om man är intresserad av Starbreeze, VR, nöjesparker eller datorspel i stort, så är det ett absolut måste att besöka VR Park Dubai om man är i Dubai. De flesta kommer förstås aldrig att åka dit, men sörj inte för det: Enterspace öppnar snart på Sveavägen i Stockholm. 😉

Förresten, i förra blogginlägget uppmuntrade vi er att följa Stockaboo på sociala medier för att få uppdateringar direkt från VR Park Dubai. Vi fick 15 nya på Twitter, 31 på Instagram och en ensam liten följare till på Facebook. Det är några stycken, men inte så många som vi hade hoppats på, så se till att följa oss på Twitter, Facebook och Instagram nu, för att hålla er uppdaterade om vad Stockaboo pysslar med om dagarna!